Basit yaşam nedir, ne değildir

Basit yaşam son değildir sadece başlangıçtır. Bir kere bu
yolculuğa/serüvene başladıktan sonra hiç beklemediğiniz düşünce sistemi ya da yaşam felsefesi oluşturmuş bir şekilde bulabilirsiniz kendinizi. Kim bilebilir?

Basit yaşamak benim için aynı bir serüven tadında ilerledi bugüne kadar. Basit yaşam (simple living) ile ilgili araştırmalara başladığımda çok ilginç detaylar yakalamaya başlamıştım beni oldukça heyecanlandıran. Öğrendiklerimi hayatıma geçirmek yani içselleştirmek ise her zaman çok kolay olamadı. Ama yılmadım ve pes etmeyi kabul etmedim, “hayatımın rotası”nın artık ne olduğunu ve ne olmadığını hissetmeye başlamışken. Bu heyecanla ve bu şevkle karşıma çıkan zorlukları önce kabullendim sonrasında da üstesinden gelebilmek için çareler aradım.

Basit yaşamla ilgili okumalara başladığımda, daha önceleri az çok ama sonuç itibariyle basit yaşam yolunda yürüdüğümü fark ettim. Zaten hiç de normal bir insan olduğum söylenemez, düşünce yapım itibariyle öylesine uzağız ki toplumla birbirimizden… Yaşamıma bir isim bulma çabam hiç olmasa da kendiliğinden bir ismi olmuştu işte; “basit yaşam”… Ve okuduğum bloglar öylesine iyi gelmişti ki bana… Yalnız değilmişim, basit yaşayan veya yaşamaya çalışanlar da varmış benim gibi… Ne kadar güçlü bir insan olursanız olun kendinizi “çirkin ördek yavrusu” gibi hissetmek ve çoğunlukla da hissettirilmeye çalışılması, bir süre sonra sinirlerinizi yıpratacak düzeye getirebiliyor maalesef.

An itibariyle yaşamım hakkında içim hiç olmadığı kadar huzurlu ve dingin. Eskisi kadar telaşlı bir insan değilim, çok sabırsız ve çok aceleci bir yapım vardı, gitti… Çok titizdim tam bir temizlik delisiydim, artık “hijyen mi o da ne?” diye sorabilecek hale geldim. Hem özel hayatımda hem de iş hayatımda aynı anda çok fazla şey yapabilmekti başlıca özelliğim, “multitasking” bir rüya oldu. Öylesine yavaşladım ki… Yavaşladıkça hayatın aslında ne kadar da hızlı aktığını ve bu hızın içinde bizlerin yok olduğunu gördüm. Neye ve nereye yetişmek için bunca acele etmeler, bunca hırs, bunca hesap kitap yapmalar, sahtelikler… Ben “gönüllü” olarak toz duman ve kalabalıklar içindeki bu yoldan ayrıldım. Benim yolum bana, onların yolu kendilerine…

Tüm bunlara basit yaşamak mı vesile oldu, yoksa zaten vakti gelmişti de bu değişiklikler kendiliğinden hayat bulacak mıydı? Bilemiyorum ama şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki basit yaşamak hayatımda gerçekleşen önemli değişikliklere tek başına katkıda bulunmadıysa bile mutlaka ki ivmelendirici bir etkisi olmuştur.

Daha önce bir yazımda bahsetmiştim; “basit yaşamın ne olduğu hakkında yazmaktan ziyade bende uyandırdığı hisleri yazmaktan daha çok keyif alıyorum” diye. Basit yaşam bana göre öylesine “öznel” bir kavram ki… Onun hakkında tanımlayıcı bir yazı yazmanın, “yaşamdan ne anladığımı” yazmaktan bir farkı olmadığına inanıyorum. “Herkesin basit yaşam tanımı ve uygulaması farklıdır, kişiye özeldir, kimse kimseyle basit yaşamak’la ilgili yarışa ve rekabete girmemelidir, zaten bu durum basit yaşamın ruhuna da aykırıdır. Basit yaşamın bir sınavı yoktur hazırlandıktan sonra sınavına girip puan alacağınız. Kendinizi nasıl iyi hissediyorsanız o şekilde basit yaşarsınız ya da basit yaşamazsınız…”.

Yalnız birkaç nokta var paylaşmadan geçemeyeceğim; bunlardan birincisi basit yaşamla çok karıştırılan bir konu; “tutumlu yaşamak”…

Tutumlu yaşam, basit yaşam demek değildir. Nedeni ise çok basit; güdüler çok farklı. Tutumlu yaşamda ana güdülerden bir tanesi ihtiyacınız olanı en az parayla yani en ucuzunu satın almak iken, “gönüllü basitlik/sadelik” kavramı basit yaşamın omurgasını oluşturur. Örnek vermek gerekirse; bir şey satın alacağınız zaman “benim buna gerçekten ihtiyacım var mı” diye sorduktan sonra eğer gerçekten de satın almanız gerektiğine inanıyorsanız, bundan sonraki aşama en ucuzunu aramak değil;, alacağınız ürünün içinde zehirli kimyasallar var mı yok mu, doğaya zararlı her hangi bir kimyasal içeriyor mu ya da en kaliteli ve aynı zamanda hesaplı ürünü nerede bulabilirim gibi daha detaylı araştırmalar yapmaya başlamaktır. Herhangi bir şeyi satın almıyorsanız eğer zorlayıcı dış bir faktörden dolayı değil de, tamamen gönüllü olarak verdiğiniz bir kararın etkisi olmalıdır. Örneğin; maddi gücünüz (dış etken) el vermediğinden değil, “karbon ayak izinizi” büyütmemek için araba satın almamak gibi. Sonuç itibariyle tutumlu olmak adına basit yaşamazsınız ama basit yaşamın bir nevi yan ürünü olabilir tutumluluk.

Basit yaşam renksiz ve sıkıcı bir hayat asla değildir… Tam tersine farklı renkleri algılayabileceğiniz bir bakış açısı sunar sizlere. Benim için mesela hemen hemen her yer ve her şey kaçınılmaz olarak “oyun” kaynağı haline geldi.

Fazlalıklardan kurtulmak demek değildir basit yaşam. Bana göre fazlalıklardan kurtulmak gerekli bir ön koşul gibidir ama dediğim gibi bu benim düşüncem. Asıl önemlisi, tüketimle olan ilişkimizi sorgulayabilmek, neden tükettiğimizi bilmek ve sonrasında da fazlalıklardan kurtulduysak hayatımızda yeni fazlalıkların oluşmasına izin vermemektir.

Ev yapımı ürünler’den ibaret asla ama asla değildir basit yaşam. Yani ihtiyacınız olanı evde yapmak yerine satın aldığınızda basit yaşamamış mı oluyorsunuz? Asla. Basit yaşam çok öznel bir kavram derken işte bunu kastediyordum aslında. Benim ev yapımı ürünlere ayrı bir merakım oluştu basit yaşamla ilgili araştırmalar yapmaya başladığımda. Bu merak daha sonra neredeyse bir tutkuya dönüştü benim için… Bana çok keyifli gelen ev yapımı alternatifler arama/tarama/deneme/yanılma süreci, belki bir çoğunuz için zaman kaybı gibi gelecektir. Olabilir, bu tavır basit yaşamanıza engel teşkil etmez kesinlikle.

Ve… Basit yaşam bir serüven midir? Bu sorunun cevabı serüvenden ne anladığımızla ilintili bence. Eğer serüven size daha çok “gelip geçici bir heves”i çağrıştırıyorsa o zaman elbetteki basit yaşam bir serüven değildir. “Sonu belli olmayan, heyecanlı ve nelerle karşılaşılacağı belirsiz olan bir yolculuk” şeklinde bir tanımlama aklınıza geliyorsa eğer serüven denince, o zaman bakış açımız aynı demektir.

DUANE ELGIN’in dediği gibi; “dışsal açıdan basit, içsel açıdan zengin yaşamak”tır çok basit bir ifadeyle “basit yaşam”… Basitlik ve zenginlik kavramlarını tanımlamak ise size kalıyor…

8 thoughts on “Basit yaşam nedir, ne değildir

  1. Ne kadar güzel anlatmışsınız, henüz karşılaştığım bu yaşama şekli hakkında o kadar az bilgi var ki özellikle de yabancı diliniz belirli bir seviyedeyse. Daha fazla yayına ihtiyaç var, bu konu da deneyimlerinizi paylaşmanızı dört gözle bekliyorum, sevgiler ✿

  2. Yasantimiz basitlesirken zenginlesen hayatlarimiz…. o kadar guzel tarif ettiniz ki, ellerinize saglik. Sevgiler :)

  3. İyi günler bloğunuZu nasıl nereden takip edebilirim yeni bilgilerden nasıl haberdar olabilirim yazılarınız inanılmaz bilgiler içeriyor böyle bilgileri bulmak beni çok heyecanlandırdı yarından itibaren bu bilgileri uygulamaya başlıcam

    • merhaba Tülay hanım,

      blog sayfamın sağ alt köşesinde “takip et” uyarısı var. gerekli yönlendirmeler orada yapılmaktadır. her ne kadar bir süredir güncel yazılarım olmasa da en kısa sürede bloguma yeni yazılarla dönmek istiyorum.

Yorumlar kapalı.