Bir “bulaşık makinesi deterjanı” yazısı daha…

homemade-dishwasher-detergent

“Ev yapımı bulaşık makinesi deterjanı (bmd)” yapma yolculuğum neden o kadar zor geçmiş, buna ne sebep olmuş bu yazımda anlattım hepsini… (resim: thriftylivin)

Sanki yıllar geçmiş gibi deli gibi araştırıp sonrasında da deneyler yaptığım zamanların üzerinden. Enerjimi ve vaktimi oldukça fazla almasına izin verdiğim bir üründü ev yapımı bmd. Benim için bitmeye yakın son bir parçasını temsil ediyordu puzzle’ın.

2 ya da 3 ay kadar oldu bm’yi kullanmayalı. Nedeni ise, arıza verdi ve ben de teknik servis çağırmak istemedim. Yalnız sıkıntının ne olduğunu öğrenmek için servisle telefonla görüştükten sonra öğrendik ki, makinenin tuz haznesinde sıkıntı var ve tamir edilmesi ya da duruma göre parçanın değişmesi gerekiyormuş. Ben de tüm bu süreçleri yaşamak istemedim ve bulaşıkları elimde yıkadım bu süre boyunca.

Evet, sıkıntı tuz haznesindeymiş bm’nin. Organik olsun olmasın makineye koyduğum tuz 2-3 haftada bitiyordu. Ben ilk önceleri böyle bir sıkıntıyla karşılaştığımda “organik bulaşık makinesi tuzu”nda sorun var sanmıştım. Oysaki öyle ilginç bir tesadüf olmuş ki, organik tuz kullanmaya başladığım zamanla, makinenin tuz haznesinin verimli çalışmamaya başlaması eş zamanlı gibi olmuş. Ve benim onca bmd denemelerim aslında hiç de uygun olmayan şartlarda test edilmiş ve ben belki de boş yere geçici bir süre bmd denemelerine ara vermek zorunda kalmışım. (Bir kez daha hayatımda gördüm ki; bir şeyin üzerine çok gidersen sanki ısrarla olmuyor.)

Makinenin sıkıntılı olduğunu bildiğim bu süre boyunca ne yenisini satın almak aklımdan geçti, ne de tamir ettirmek. Hatta makinenin tuzunun bittiğini gösteren o kırmızı sinyalden sonra tekrar makinede bulaşık yıkamayı denemek aklımdan bile geçmedi. Yakın bir zamanda artık eşimin ısrarlarını kıramadım ve makinede bir kere bulaşık yıkamayı kabul ettim. Yani makinenin tuz haznesi tamamen bomboşken… Ben de merak ettim açıkçası “sıfır tuz”la nasıl korkunç bir sonuç çıkacağını.

“sıfır tuz sıfır sorun”muş meğer bizim makine için. Bulaşıklar tuz olduğu zamandan ya da şöyle demek daha doğru olur; bulaşıklar, tuzun makinede orantısız kullanıldığı dönemden kat be kat fazla iyi durumda çıktılar makineden. Bmd olarak tablet organik deterjan ve parlatıcı olarak da organik parlatıcı vardı (parlatıcı ayarı-1). İlginç değil mi? Makinenin kullanılabilir durumda olduğunu görmek beni çok rahatlatmıştı. Tabii ki hiç vakit kaybetmeden bmd denemesi yaptım ve bingo! ondan da çok olumlu bir sonuç aldım. (şanslı günümdeydim sanırım…).

Şimdi gelelim bu yazının sonuç kısmına. Bm izin verdiği sürece ev yapımı bulaşık makinesi deterjanı tarifimi kullanacağım, parlatıcı kullanmayı düşünmüyorum yani ne sirke ne limon tuzu ne de organik parlatıcı. Hem makinemden şimdilik çıkan sonuçtan memnunum hem de cam mutfak malzemem pek kalmadı.

Hazır yeri gelmişken birazda bu “cam mutfak eşyalarına” karşı olan olumsuz duygularımdan bahsedeyim. Birincisi; çok çabuk çiziliyorlar ki bu durum hiç ama hiç hoşuma gitmiyor. İkincisi; lekeleri çok belli ediyorlar. Benim uzun zamandır aklımdaydı cam mutfak eşyalarını daha kullanışlı malzemeden yapılanlarla ikame etmek. Eskiyenlerin yerine yenisini koymayarak mutfağımda sayılarında ciddi bir azalma oldu. Doğal olarak bulaşık makinesinden su lekeli bulaşıklar çıkacak mı diye düşünmüyorum.

Ev yapımı bmd tarifime gelecek olursak;

1 tatlı kaşığı karbonatı deterjan gözüne koyup üstüne de 1 tatlı kaşığı sirke ekliyorum, haliyle biraz köpürüyor. köpürmesi geçtikten sonrada kapağı kapatıyorum. Öyle çok karmaşık bir tarif değil, basit ve etkili bir tarif bence… Karbonatın üzerine limon tuzu ekleyerek de denediğim tarifler vardı ama sirke fikrini bana çok bilmiş verdi. kendisine buradan teşekkür ediyorum…

4 thoughts on “Bir “bulaşık makinesi deterjanı” yazısı daha…

  1. ben de deneyecem hemen, sanirim sirke parlatici gorevini goruyor, suyunuz pek kirecli degil anlasilan?

    • son zamanlarda “musluk suyum kireçli mi normal mi” gibi şeyler pek ilgi alanıma girmiyor :) daha farklı konularda araştırmalara başladım.

  2. Merhaba, bmd konusu benim de en sıkıntı duyduğum konulardandı. Ta ki sorunun gerçek kaynağını keşfedene kadar. Hazırladığımız formüller ağır yağ çözücü kimyasallar içermediği için makinanın özellikle filtre kısmında çok sık yağ ve kir kalıntıları birikiyor. Bunu farkettiğimden beri iki yada üç günde bir filtreyi çıkarıp parçalarını ayırarak sıcak su ve sabunla yıkayıp yerine takıyorum. Böylece sorunu tamamen çözmüş oldum. Bir de ayda bir iki kez makinayı boş yada parlamaları için cam bardaklarımı da yerleştirip, makinanın içine bir su bardağı kadar sirkeyi serperek çalıştırıyorum. Bunu tamamen dezenfekte amaçlı yapıyorum.

    • merhaba,
      bmd ile ilgili yorumunuzda yazdığınız önerilerin hepsini zamanında uygulamıştım. ama şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki; tek tip bir bmd tarifi pek mümkün değil gibi çünkü benim tecrübelerimden anlayabildiğim kadarıyla bm markası, suyun kireçli olup olmaması gibi faktörler çıkan sonucu oldukça fazla etkiliyor.

Yorumlar kapalı.