Basit yemekler: Düdüklü tencerede pirinç pilavı?


Neden olmasın! Ve hatta oluyor da… Hem hep denmez mi ”pirinç pilavının lezzetlisi çelik tencerede pişirilendir” diye.

Düdüklü tencere (DT) kullandığımdan beri neredeyse diğer tencere setlerini kullanmaya hiç gerek duymadım. Hemen hemen tüm yemeklerimi DT’de pişiriyorum.

Amacım bu yazıda sizlere ”pirinç pilavı tarifi” vermek değil. Sadece DT kullanımının aslında işimizi ne kadar kolaylaştırabileceğini anlatmak.

Basit yaşamın ve basit yemeklerin bence en büyük yardımcısı öncelikle. Çünkü hem zamandan kazanıyorsunuz, doğalgaz tüketiminiz azalıyor vee tabii ki yemeklerin besin değerleri çok fazla azalmadığından dolayı daha sağlıklı yemekler pişirebiliyorsunuz. Daha ne olsun :)

Sizleri de bu tencereyi mutfağınızda sık sık kullanmanız konusunda açıkçası cesaretlendirmek istiyorum. Pişirmek istediğiniz yemeği öncelikle DT’de yapmayı deneseniz. En fazla bir yada iki denemeden sonra hem süre hem de kullanılacak su miktarı konusunda tecrübe kazanabilirsiniz.

Gelelim benim ”düdüklüde pirinç pilavı”nı nasıl yaptığıma. Birazdan resimlerden de göreceğiniz üzere, neredeyse tane tane pilav pişirmeyi başardım. Aslında bu ”tane tane” olayını da kim ne zaman çıkarmış ben anlamadım. Yani, pilav yada her hangi bir yemek yenebilecek gibi pişirildiyse eğer neden yeterli olmuyor ki? Canım yemekler belli bir testten geçtikten sonra lezzetli olup olmadığına karar veriliyor. Zannedersiniz ki ”lezzet mahkemesi” kuruluyor.

Neyse efendim, ben bu yemeklerdeki lezzet olayına fena takmış durumdayım. Resmen gıdaların canına okunuyor sanki lezzetli yemekler yapabilmek için. Tamam, yediğimiz yemekler lezzetli olsun kim karşı çıkabilir ki bu duruma. Ama mümkünse lütfen işin sağlıklı beslenme kısmını göz ardı etmeyelim. Yani yemek için mi yaşıyoruz yoksa yaşamak için mi yiyoruz?

Şu an da ben yazıya bir ”es” verdim ve gördüm ki konu başlığı olan pirinç pilavı nerede ben neredeyim. Yazı almış başını gidiyor. Epey bir dolmuşum sanırım lezzet konusunda.

Nerede kalmıştık? Pirinç pilavını nasıl yapıyorumda kaldım şimdi hatırladım. Evet başlayalım bakalım yazmaya…

Öncelikle pirinçleri sıcak suda bekletme işine hiç girişmiyorum. Hani pirinçteki fazla nişastadan kurtulup, pilavı tane tane yapma çabası bu bahsettiğim. Sadece pirinci varsa taşlarından ayıklıyorum ve bir kaç kere yıkıyorum suda kiri toprağı gitsin diye. Sonra tencereye pirinci koyuyorum ve üstüne göz kararı yağ gezdiriyorum. Kullandığım sızma yağın kıymetli özellikleri çok fazla yok olmasın diye pirinci yağda hiç kavurmuyorum.

Yemeklerde baharat kullanmayı çok seviyorum. Hem kokusu hem de tadında çok keyif alınabilecek sonuçlar çıkmasında etkili oluyor. Zerdeçalı yemeklerime sık sık eklemeye çalışıyorum ve pilava da yakıştığını düşünüyorum.

Pirinç, yağ ve zerdaçalı karıştırdıktan sonra soğuk su ilavesi yapıyorum.

Yani; pirinci kavurma, sıcak su ekleme, içine 1 küp şeker atma, limon sıkma vs. gibi bilinen tüm uygulamaların dışına çıkıyorum. Sınırları zorluyor muyum ne? İşin ilginç yanı tüm bu uygulamaların dışına çıksam da, yine de yapış yapış olmayan bir pilav pişirebiliyorum ya, ilginç bir durum. (Bilinen kalıpların dışına çıkmakta bir zarar yokmuş demek ki!)

İşte çıkan sonuç… Tencerenin kapağını ilk açtığımda karşılaştığım manzara.

Pilavı karıştırdıktan sonra çıkan sonuç ise…

Biraz dinlendirdikten sonra pilavımız servise hazır.

Düdüklü tencerede pilav pişirme olayına neden bu kadar kıymet verdiğime gelince. Yukarıda saydığım faydalarının dışında sanırım birazda kalıpların dışına çıkıp, standart uygulamaların dışında kendi alternatiflerimi bulabiliyor olmam ve hatta sonuçta başarılı da olmamdan kaynaklanıyor gibi…

Umarım düdüklü tencere kullanma konusunda az yada çok sizlere ilham verebilmişimdir.

Denemek isteyenler için pilav tarifim;

* 1 ölçü pirinç

* 1 ölçü su

* 1/2 tatlı kaşığı zerdeçal

* göz kararı zeytinyağı. (göz kararı diye bir ölçü birim yok :) 2 çorba kaşığı kadar yeterli olabilir.)

Unutmadan, madem ki DT kullanımının kolaylıklarından bahsediyorum, şu önemli bilgiyi sizinle paylaşmam lazım. Her DT markasının özellikleri dolayısıyla pişirme süreleri ve su tüketimi farklıdır. Bir kaç deneme sonunda bu konularda düdüklü tencerinizi tanımaya başlarsınız.

Not : Pilav için çoğunlukla bulguru tercih ediyorum. Pirinci ise nadiren tüketiyorum. Bunun nedeni ise pirincin ”glisemik indeksi”nin yüksek olmasından kaynaklanıyor.

Glisemik indeks (Gİ) nedir? Gİ, karbonhidratların kandaki glukoz düzeyine olan etkisini ölçme sistemidir. Toronto üniversitesinde hangi besinlerin diyabet hastaları için daha uygun olabileceğine dair araştırmalar yapan Dr. David Jenkins tarafından Gİ kavramı bulunmuştur. Farklı besinlerin kan şekeri üzerindeki etkisi de farklılık göstermektedir. Gİ düşük olan besinler tok kalma süresini uzatırken, yüksek Gİ’ye sahip besinler kandaki insülin miktarını hızla yükseltmekte ve bunun sonucunda da kan şekerinin hızla düşmesine neden olmaktadır. Bunun sonucunda kişi yeni yemek yemesine rağmen hızla acıkabilmektedir. (kaynak: wikipedia)

Kaynakta belirtilen tabloya dikkatlice bakacak olursanız, pirincin glisemik indeksinin hayli yüksek olduğunu göreceksiniz…

Glisemik indeks konusu ilginizi çektiyse Prof. Dr. Ahmet Aydın’ın Beslenme Bülteni‘nde çok yararlı bilgiler var.

Güncelleme: Asıl önemli detaylardan bir tanesi olan ”pişme süresi” ile ilgili bilgiyi eklemem gerekiyor. Kullandığınız pirincin cinsine göre 3-5 dakika yeterli oluyor. DT kullanımında, yemek piştikten hemen sonra tencerenin havasının boşaltılmasına karşıyım. Kendi haline bırakıp soğuması beklenmeli ki havayla beraber besin değerleri de uçup gitmesin…

6 thoughts on “Basit yemekler: Düdüklü tencerede pirinç pilavı?

  1. Bak simdi canim cekti, duduklu tencerem yok ne yapacam ben???? aslinda var da tam bir duduklu tencere! beni sinir ediyor ne pisirmeye caalissam 2 kat fazla su ve zaman harciyor sonuc ise hep hayal kirici oluyor, sanirim iyi bir marka almam lazim, varmi tavsiye ettiginiz bir marka?

    • ben de daha önce kullandığımın, düdüğü olan tencere olduğunu fissler aldıktan sonra fark ettim. Marka ismi vermekte hiç tereddüt etmiyorum o derece memnunum :)

  2. pirinç pilavınız çok güzel gözüküyor. elinize sağlık. ben de akşama pişireceğim ve tarifinizi hemen deneyeceğim .

    • denemenize çok sevindim. yalnız tecrübemle sabit olan bir durum var; düdüklü tencerede yeni yeni yemek yapmaya başladıysanız asıl öğünde yenmesi için değilde ailenizin yada kendinizin aç olmadığı bir zamanda pişirin. çünkü ilk denemelerde bazen sonuç pek tatminkar çıkamayabiliyor… hayal kırıklığına bir de ben şimdi öğünüme yemek ne servis edeceğim telaşı yaşamamış olursunuz…

  3. bende yapıyorum yanlız piştıkten sonra 15 dakika kapağını açmıyorum demlenmiş oluyor sonra açıp karıştırıyorum tane tane oluyor hepinize afiyet olsun

    • düdüklüde pilav mı pişermiş diyor duyanlar ama bu kadar ön yargılı olmamak lazım. en az teflon yada çelik tencerelerde pişirilenler kadar lezzetli oluyor. ben de pilav piştikten sonra hemen kapağını açmıyorum, kendi kendine soğumaya bırakıyorum tencereyi. yemeklerimin hemen hemen hepsini düdüklüde yapıyorum, hem zamandan tasarruf sağlıyor hem de oldukça sağlıklı yemekler pişirilmesini sağlıyor…

Yorumlar kapalı.