Basit deodorant


Alüminyum yada parapen tarzı kimyasalların cildinize temas etmesini istemiyorsanız eğer ev yapımı deodorant yapmayı deneyebilirsiniz. Hem çok etkili hem de maliyeti oldukça düşük bir ürün elde etmiş olursunuz.

Ev yapımı deodoranta geçmeden önce, çok kısa ”terleme” ile ilgili bir kaç bilgi notu paylaşmak istiyorum.

”Terleme doğal bir olaydır ve vücut ısısını dengede tutmaya yardımcı olur. Terlemenin kendisi neredeyse kokusuzdur, terlemeyle beraber oluşan kötü kokunun nedeni ise bakterilerin etkisinden ve bu etkileşme sonucunda oluşan atıktan kaynaklanmaktadır. Bakteriler, terin içindeki doymuş yağ ve proteinleri metabolize ederek kötü bir koku oluşmasına neden olurlar.” (kaynaklar: ehow, how stuff works)

Karbonat neden deodorant olarak etkilidir peki? ”Karbonat emiş gücünden dolayı, teri ve kokuyu emer.” (kaynak: ehow)

******

Deodorant yerine karbonat kullandığımdan basit deodorant alternatifleri yazımda bahsetmiştim. Bu yazımda ise yeni denediğim ve gene çok memnun kaldığım ev yapımı deodorantın nasıl yapıldığını resimlerle anlatacağım.

Bu sefer karbonatla beraber hindistan cevizi yağı kullanmaya karar verdim. Hindistan cevizi yağı hem çok güzel kokuyor ayrıca antibakteriyel özelliği de var. Yani ev yapımı deodorantta kullanılabilecek yerinde bir seçim diye düşünüyorum.

Karbonatı direkt ıslak cildinize sürdüğünüzde, kızarıklık yada yanma hissi yaşarsanız eğer hindistan cevizinin olduğu bu tarif işinize yarayabilir. Eğer aynı şikayetleriniz devam ederse, ev yapımı deodorant tarifinize nişasta eklemeyi deneyebilirsiniz. Bu şekilde hazırladığınız karışımdaki karbonat oranını biraz daha düşürme şansınız olur.

*****

Basit deodorant tarifinde kullandığım malzeme ve ölçüler;

* 2 tatlı kaşığı hindistan cevizi yağı
* 2 tatlı kaşığı karbonat (sodyum bikarbonat)

Hazırlanışı ise kısaca şöyle: Hindistan cevizi yağını küçük bir kaseye koydum,

daha sonra üzerine karbonatı ekledim,

ve kaşık yardımıyla karıştırdım. İlk başlarda karışım topak topak bir hale geliyor,

karıştırmaya devam ettikçe yağ ve karbonat yumuşak hamur kıvamına geldi.

Yaptığım bu karışımı küçük bir kavanoza aktardım.

Basit deodorantımız artık kullanıma hazır. Yumuşak hamur kıvamındaki yaptığımız deodarantın uygulaması ise; nohut büyüklüğündeki miktarı parmak uçlarınızla koltuk altınıza hafifçe yediriyorsunuz. Hepsi bu…

******

Not 1: Kullanacağınız hindistan cevizi yağının organik ve soğuk sıkım olmasına özen gösterin.(Cildimiz geçirgen bir yapıya sahip.)

Not 2: Hazırladığınız deodorantı cildinize uygulamaya mümkün olan en az miktarı deneyerek başlayın.

Not 3: Havaların ısınmasıyla beraber hindistan cevizi yağı, sıvı bir forma dönüşür. Bundan dolayı sıcak havalarda ev yapımı deodorantınızı buzdolabında saklayabilirsiniz. (Hindistan cevizi yağının erime noktası 24.4 derecedir.)

Not 4: Ev yapımı deodorantınızı cildinize sürdükten sonra hemen kıyafetinizi giymeyin. Cildinizin yağı emmesi için biraz süre verin.

Not 5: Ev yapımı deodorant, terlemeyi önlemeyecektir ki böyle bir beklentimiz olmaması lazım. Çünkü terlemek sağlıklıdır asıl zararlı olan terlemeyi önleyici ürünlerdir. Yaptığımız bu ürün ter kokusunu engelleyecektir.

Not 6: 1-2 hafta düzenli kullanım sırasında, karbonattan dolayı ciltte oluşabilecek hafif batma hissi her uygulamada hissedilirse eğer, tarifte kullandığınız karbonat miktarını yarıya düşürüp onun yerine nişasta eklemeyi deneyebilirsiniz. (Nişastanın organik olmasına dikkat edin.)

Not 7: Ev yapımı bu deodorant o kadar etkili ki gün aşırı bile kullansanız size yetecektir. Cildinizin tahriş olmasını engellemek için sabah-akşam kullanmaktan kaçının.

Not 8: Konuyla ilgili daha önceki yazımda da belirtmiştim, karbonat ter kokusunu önlemede oldukça etkili diye. Yalnız karbonatla ilgili bir çekincem var o da, cildimizin ph’ı ortalama 5.5 iken karbonatın ph’ı 8-9 arası bir yerlerde. Yani cildimiz hafif asidik bir yapıya sahipken, karbonat hafif bazik. Karbonatı kullandığım süre boyunca her hangi bir olumsuzlukla karşılaşmadım. Ama aklımızda olması gereken bir bilgi bence ”ph” özellikleri.

Not 9: Karbonat kullanılmadan yapılan ve malzeme olarak kil ve bal mumu gibi değişik alternatiflerin kullanıldığı tarif için crunchy betty’nin tarifine bir bakabilirsiniz.

Not 10: Karbonat ve antibakteriyel özelliğe sahip esansiyel yağ (ör: çay ağacı, biberiye, paçuli, lavanta, mercanköşk, ıtır, limon yağı) kullanılarak yapılan tarif için huffington post‘taki ilgili yazı okunabilir. Kısaca tarifi şöyle anlatmakta yazar. ”1/4 su bardağı kadar karbonta, 20 damla kadar sevdiğiniz yağlardan damlatıp karıştırıyorsunuz. Hazırladığınız karışımdan uygun miktarda alıp koltuk altınıza yediriyorsunuz.” Bu tarifi hindistan cevizi yağı bulmakta güçlük çekilirse, iyi bir alternatif olacağına inandığım için belirttim.

******

Konuyla ilgili beğendiğim kaynaklar;

Dr. Mercola (1)
Dr. Mercola (2)
Massachusetts Institute of Technology: MIT
Green living ideas
About.com
Passionate homemaking

10 thoughts on “Basit deodorant

  1. Ilginc bir yazi olmus, karbonati sampuan olarak kullaniyordum, deodorant olarak?! neden olmasin bir deneyelim bakim:) Karbonatin dis temizliginde kullanildigini duymustum, hic fikriniz var mi bu konuyla ilgili? Paylasirsaniz sevinirim.

    • karbonatı dişimi fırçalarken kullanıyorum. yakın bir zamanda konuyla ilgili bir yazı daha yazmayı planlıyorum…

  2. basit deodorant yapımınızı okudum. ürün meydana çıkana kadar hayli araştırmalar yaptığınız anlaşılıyor. bu bence basit değil, emek ve çaba sonrası biz okuyuculara ulaşıyor. bu ürünler evimde var, ben de yapabilirim.hem doğal hemde güvenilir sağlık açısından.

    emeğinize sağlık bloğunuzu sürekli takip ediyor ve faydalanıyorum. ( bir taraftanda müzik dinliyorum )

    • evinizde basit deodorant yapmak için malzemeler varsa bir deneyebilirsiniz. Tek başına karbonat kullanıldığındaki gibi etkili ama daha hoş kokulu bir ürün elde etmiş olursunuz.

  3. Mart ayından beri kullandığım bu ürün vazgeçilmezlerim arasına girdi. Ben bu tarife 10 damla lavanta yağı, 10 damla da tea tree yağı katıyorum. Geçenlerde bir arkadaşıma hediye ettim ve şiddetle tavsiye ettim:) Lazer epilasyon yaptırdıktan sonra kullanmış :( dayanılmaz bir acı duyduğunu, bir daha kullanmaya cesaret edemediğini söyledi. Her türlü epilasyon sonrası karbonat kullanımı cildi tahriş edebiliyor.

    • bildiğim kadarıyla “tea tree oil” oldukça etkili bir yağ, hatta sivilceli ciltlerde kullanımı oldukça yaygın. 10 damla yağ hazırladığınız deodorant karışımı için fazla değildir umarım.

      epilasyon sonrası karbonat kullanımı konusunda dikkat edilmesi gerektiğini paylaştığınız için teşekkürler. normal cilde bile uygularken tahriş etmemeye özen göstermek gerekiyor.

  4. Peki bu yağları nerden satın alacağız yaptığınız her şeyi okuyorum ama bi türlü bunun cevabını bulamadım ya:) O kadar çok yağ satan yer var ki, ankarada oturuyorum bahsettiğiniz bu organik ve soğuk sıkım yağları nerden bulabilirim ???

    • merhaba, bahsettiğim yağları organik ürünler satan mağazalarda bulabilirsiniz. Ankara’da cepa avm’de var örneğin.

  5. Günaydın. Dün hindistancevizi yağı aldım. Ama sizin tarif ettiğiniz gibi olmadı. Yağ çok yumuşak. Organik ve soğuk sıkım olduğunu nasıl anlarım?

    • organik olduğunu anlamak için mutlaka iyi bir sertifika firması tarafından sertifikalandırıldığına bakmak lazım bence. hindistan cevizi yağı ortalama 24-25 derece civarı erimeye başlar. daha düşük sıcaklıklarda bile erimiş halde ise bence yağınız soğuk sıkım değildir.

Yorumlar kapalı.