Sirke yapıyorum (4) ve…

Ve sonunda sirkem oldu !!! Şimdiye kadar yazdığım yazılar içerisinde en keyifli yazım bu olacak sanırım; bol resimli ve bol açıklamalı bir yazı sizleri bekliyor. Sirke ve tabii ki ev yapımı doğal ürün meraklılarına duyurulur.

14 Ocak’ta sirke yapmaya başladım ve sirkeyi 23 Şubat’ta süzdüm. Demek ki; yaklaşık 1,5 ay gibi bir zamanda sirke kullanılacak hale gelebiliyor. (Elbette ki bu süreyi kullanılan meyvenin şeker oranı ve ortam ısısı gibi etmenler etkiliyor.)

Elma parçalarının üzerinde oluşan sirke anasını gördükten sonra ne yapacağıma karar veremedim bir süre. Okuduğum bir kaynak ”karıştırmaya devam” diyordu, bir başkası ise ”bu aşamadan sonra karıştırmayın, sirke anası zarar görür” diyordu. İyi de ben ne yapacaktım? Her ne kadar sirke yapıyorum (3) yazımda, sirkemi karıştırmayı düşünmüyorum diye yazsam da, merakıma engel olamadım ve ben kaşıkla karıştırdım kavanozu. Ne oldu derseniz eğer; sirke anası dibe çöktü ve yüzeydeki elmaların üstü boş kaldı. Ama biliyordum ki, sirke olma yolunda gayet emin adımlarla ilerleyen karışımın içindeki ethanolün asetik aside dönüşebilmesi için havaya ihtiyacı vardı. Bunun içinde kavanozun düzenli karıştırılması şarttı sanki. Sirke anası dibe çöktükten sonra ben bir daha karıştırmak istemedim ve ilk günden itibaren düzenli olarak kaşıkla karıştırdığım sirkemi kendi haline bıraktım.

Yaklaşık olarak 4 yada 5 gün sonra yüzeyde tekrar sirke anası oluşmaya başladı. Demek ki sirke anasını rahatsız etseniz bile, ethanolle beslendiğinden dolayı bir şekilde kendini gösterecekti. (Önemli bir bilgi, sirke anası yüzeyde oluşuyor kavanozun dibinde değil. Birçok kaynak kavanozun dibinde oluşur diyordu.)

Sirkenin tadına bakmak için kaşıkla hafifçe kavanozun kenarından sirke anasına dokunduktan sonra bakın nasıl bir görüntü çıkıyor ortaya …

Sirkenin ne zaman süzüleceğini anlatan bir kaynak bulamadım. Ama öğrendiğim şu bilgi çok işime yaradı. ”Karışımdaki şeker ethanole döndükten sonra köpürme bitiyor”. Hal böyleyken ”benim artık elma parçalarına ihtiyacım yok, hatta köpürme biteli de çok oluyor” dedim ve karışımı süzmeye karar verdim. Bu aşamada zaten karışım ne şeker ne de alkol gibi kokuyordu, bildiğiniz sirke gibi kokmaya başlamıştı hatta tadı bile sirkemsiydi.

Bir tülbent yardımıyla karışımı süzdüm ve elma parçalarından sirke anasını ayırdım. (Tek bir parça halinde ayrılmasa da önemli değil, sirke anasını ben parça parça elmalardan ayırdım).

Görüntü1059

Jelimsi bir yapıda olan ”meşhur” sirke anasının resimleri,

Görüntü1060

Görüntü1061

Görüntü1062

Karışımı süzüp elma parçalarından ayırdıktan sonra yeni bir kavanoza sirkemi ve sirke anasını ekledim, çünkü sirkeleşmenin devam etmesini istiyorum. Bu aşamadan sonra ”kavanozun kapağı kapanmalı mı yoksa ağzı açık mı kalmalı” diye araştırdığımda pek tatmin edici bilgilere ulaşamadım. Okuduğum bir kaynak, sirke kokusunu aldıktan sonra kavanozun kapağını kapatabilirsiniz diyordu. Ben de şansımı denedim ve kapağı kapattım. Bir sonraki gün kavanozun kapağını açtığımda yoğun bir koku aldım ve kapağı kapatmaktan vazgeçtim. Yani şu aşamada sirke tamam oldu ama bir süre daha salatalarda vs. gibi gıdalarda kullanmak istemiyorum (sirke bekledikçe sağlık açısından daha faydalı hale geliyormuş). (Kavanozun kapağını kapatıp kapatmamak konusunda yeni şeyler öğrenebilirsem eğer, ilerleyen yazılarımda sizlerle paylaşırım.)

Şimdi de sıra geldi, sizleri sirkemle tanıştırmaya.

Kavanozun dibinde elma tortusu ve daha önce eklediğim sirke anası var. Rengi şu anda çok açık sarı, zamanla değişir mi bilemem. Yüzeyde ise tekrar sirke anası oluştu. Şimdiye kadar okuduklarımdan anlayabildiğim kadarıyla, sirkede halen ethanol var ki sirke anası oluşmaya devam ediyor. (Sirke anası ethanolü asetik aside çeviriyor.)

Yüzeyde tekrar oluşan sirke anasının resmi,

Aşağıdaki resimler ise, 23 Şubat’ta yapmaya başladığım sirkelerin resmi,

 

 

Sirke yapıyorum (1) yazısında yazdıklarımdan farklı olarak sirke yapma işleminde bir kaç farklı uygulamaya gittim.

Öncelikle bu sefer yediğim elmalardan değilde, tüm elmaları parçalara ayırdıktan sonra kullanmaya karar verdim. Nedeni ise; 2 kavanoz sirke için elma yeme işi uzun sürecekti çünkü :) (elma yedikten sonra kalanları değerlendirmekte hiç bir olumsuzluk yaşamadığımı hemen belirteyim). Elmaları parçalara ayırdıktan sonra rengi değişinceye kadar dışarıda beklettim. Bu yöntem çok tavsiye ediliyor ve ben de faydasını gördüm bu sirke denememde.

Görüntü1070

Kullandığım elmalar organik (organik pazardan aldığıma göre organik olması lazım, değil mi?) ve elmalar oldukça şekerli. İlk sirke denemesindeki elmalar hafif ekşi gibiydi, bu yüzden şeker ilavesi yapmıştım. Şu an yaptığım sirkeye ise fazladan şeker ilavesi yapma ihtiyacı hissetmedim.

Yeni yapmaya başladığım sirke için oluşturduğum tarif ise şu şekilde;

* 1,5 litrelik cam kavanoz (kavanozu sıcak suda sterilize etmeyi ihmal etmeyin)

* kavanozun 1/3’ü kadar elma parçaları

* yarım çay bardağı kadar organik elma sirkesi

* 5 adet nohut (sirkenin daha çabuk olmasını sağlıyor)

* kavanozun 3/4’ünün dolu olmasını sağlayacak kadar içme suyu (kavanozun ağzına kadar su koymayın)

ve kavanozun ağzını örtecek bir bez.

Hepsi bu. Kavanozu ışık görmeyecek bir yerde muhafaza edin, gerekirse kavanozun üstüne kalın bir bez örtebilirsiniz. Ayrıca ortam ısısının da ne çok sıcak ne de çok soğuk olmaması lazım. Oda sıcaklığı ideal. Sabah ve akşam kavanozu kaşıkla karıştırın. Karıştırdıkça yüzeyde köpürme gözlemleyeceksiniz ki bu iyi bir şey. Elmada bulunan şekerin ethanole döndüğünün göstergesi bu köpükler. Köpürme bittikten sonra şeker ethanole tamamen dönmüş demektir. Yani artık elmalara ihtiyacımız kalmıyor. Bu aşamadan sonra karışımı süzebilirsiniz. Eğer sirke anası oluştuysa süzdüğünüz sıvıya ekleyin.

Ben yeni yapmaya başladığım sirkeme karışımı süzdükten sonra, ilk yaptığım sirkeden oluşan sirke anasını ilave etmeyi düşünüyorum. Ortamda artık şeker değil ethanol olacak ve tam da sirke anasına görev düşen bir aşama zaten.

Çook uzun bir yazı oldu, ben yazarken çok keyif aldım. Umarım sizlerde okurken keyif almışsınızdır. Evinizde elma varsa hemen şimdi yoksa eğer en yakın zamanda alarak sirke yapmanızı tavsiye ederim. Gerçektende çok kolay ve zorlayıcı bir yanı yok (olsa da önemli olmamalı diye düşünüyorum).

Sirke konusuyla ilgili öğrenecek daha çok şey var ve ben öğrendikçe aktarmaya devam edeceğim.

Not: Sirke sinekleri oluşmadı, sanırım havalar ısındığında bu tip meyve sinekleri ortaya çıkıyor.

Dipnot: Aşağıdaki resimler de neyin nesi acaba? Bu da yeni yazıların konusu olsun.

 

 

Sirke yapımı ile ilgili beğendiğim kaynaklar;

* nature moms
* simply resourceful
* earth clinic
* wiki how
* how stuff works

12 thoughts on “Sirke yapıyorum (4) ve…

  1. super super bravo….. :) simdiye kadarki en aciklayici ve ilginc sirke tarifi (hikayesi!) demek ki azmin elinden bisey kurtulmuyor :) yazilarinizi keyifle takip ediyorum

  2. Cok cok heyecanla sirke serüveninizi okudum. Zaten sirke yapma sürecinizi basından beri takip ediyordum.. Cok sevindim boyle olumlu neticeye sonuçlandırmanıza!! Tebrik ederim… Benim de evimde satın aldığım organik sirkemin icinde sirke anası olduğunu söylemiştim.. Evet gercekten onun içindeki de sirke anasına benziyor.. Peki ben de bu sirke anasıyla sirke yapabilir miyim? Ne dersiniz?

    • satın aldığınız organik sirkedeki sirke anasını kullanarak çok daha çabuk sirke yapabilirsiniz. benim için çok keyifli bir süreçti sirke yapma aşaması. kendi yaptığınız sanki daha kıymetli oluyor …

  3. Merhabalar: 20 gün oldu elma sirkemi kuralı sizin dediğiniz gibi köpürmeler oldu ve bitti elmalarımda dibe çöktü hala sirke anasıda oluşmadı ne yapmalıyım??????

    Ama sirke kokusu var Birde eğer olduysa sirkemi süzdükden sonra kapağını kapatmalımıyım????

    • Sirkenizde köpürme bittiyse eğer şu anda elma yada sirke kokusundan ziyade alkol kokusu almanız gerekiyor bence. eğer böyle bir koku alıyorsanız, sirkenizi temiz bir bez yardımıyla yeni bir kavanoza süzün. (alkol yerine sirke kokusu da alıyorsanız süzün). bundan sonra hiç karıştırmayın. (yazımda da dediğim gibi bu aşamada da karıştıranlar var, tercih sizin) Benim gözlemlediğim, bu aşamadan sonra karıştırmazsak sirke anasının yüzeyde oluşması için onu rahatsız etmiyoruz gibi geldi.

      Şu an kurduğum ikinci sirkemin yüzeyinde çok ince sirke anası oluştu. Sizin sirkenizde kısa bir zaman içinde sirke anası oluşması gerekiyor.

      En son sirkenizn olduğuna kanaat getirirseniz eğer, Sirkenizi süzdükten sonra artık kavanoza değil şişeye aktarıp, kapağınıda kapatacaksınız. Bununla ilgili yazımda güncelleme bilgiler vereceğim.

  4. Merhabalar tekrar rahatsız ediyorum bir sorum daha olacak ( nohut bal tuz ve ekmegi ) nezaman katmam gerekir ??? Şimdiden çok teşekkürler.

    • merhaba, aklınıza takılanları elbetteki sorabilirsiniz. ben sirke uzmanı değilim, sadece konuyla ilgili okuyup okuduklarımı da uygulamaya geçirmeye çalışıyorum. Tuz yada ekmek eklemeyi hiç düşünmedim. neden tuz katılıyor acaba? Bal, şeker pekmez vs. kullandığınız meyvenin yeterince şekerli olmadığını düşünüyorsanız ekleyebileceğiniz alternatifler. yani tamamen size kalmış. ilk yaptığım sirkeye ben pancar şekeri eklemiştim mesela. sonrakilerde meyveler şekerli olduğu için tercih etmedim. Nohut yada ekşi mayalı ekmeği sirkenin çabuk olması için başlangıçta da ekleyebilirsiniz.

      sirke yapmayı alışkanlık haline getirdikten sonra elde ettiğiniz sirke anasını daha sonra yapacağınız sirkelerde kullanıp hiç nohut yada ekmek eklemeye ihtiyaç hissetmezsiniz.

  5. Dediğiniz gibi sirkemi süzdüm kavanozun ağzını açık bıraktım

    Dediğiniz gibi jelimsi sirke anası tahminen nekadar zamanda oluşur?
    Gerçi sirkemin üzerinde beyaz tülümsü bir tabaka oluştu.
    Çok sağolun sizinde emeklerinize saglık :) :) :) :) :)

    • kavanozun ağzını bir bezle örtmeyi unutmayın. Oluşan tülümsü tabaka kuvvetle muhtemel sirke anası olacak. sirke anası çok hassas bir yapıda, hafif bir dokunuşla bile yüzeydeki teması kesilebiliyor. tabii ilerleyen zamanlarda bu tülümsü tabaka nispeeten biraz daha kalınlaşacak. o zaman belki daha dayanıklı olur …

  6. Merhaba.Yıllar önce bir sirke deneyimim olmuştu ama içime sinmediği için sadece temizlikte kullanmıştım. Yazılarınızı okuduktan sonra tekrar cesaretlendim ve sirkemi kurdum ama tariflere uymakta zorlandığım ve herşeyi doğaçlama yaptığım için elime geçen yenemeyecek durumdaki ayvaları da elmaların yanına ekledim:) Üç haftadır köpürme devam ediyor ama su bulanıklaştı ve sıkılmış elma suyu görüntüsünde… Ne olacak merakla bekliyorum. Tariflere uyamıyorum dedim ama dün zeytinyağı sabunu yapma girişiminde bulundum. Ölçülere birebir uyulmazsa sabunlaşma gerçekleşmiyormuş, bu yüzden bir mutfak tartısı ve ısı ölçer almak zorunda kaldım. Sabun oluşumu için 4-6 hafta gerekli, başarılı olursam tarifi sizinle paylaşırım:)

    • merhaba, sabun yapımı ile ilgili araştırdıktan sonra evde kendim yapmaya pek cesaret edemedim. ölçülere tamamen uymak gerekiyormuş, bir de kostik gibi tehlikeli de bir kimyasalla uğraşılması gerekiyor…

      size sabun yapımında kolaylıklar dilerim… sonucu paylaşırsanız çok sevinirim.

Yorumlar kapalı.