Bir deney: Sirke ve sabun karışırsa ne olur?

Ev yapımı temizlik ürünleriyle ilgili bazı tariflerde; arap sabunu, zeytinyağlı sabun gibi bitkisel bazlı sabunların sirkeyle karıştırılarak temizleyiciler yapılmaya çalışıldığını okudum. Yapılmaya çalışılıyor dememin nedeni ise; sabun ”bazik” sirke ise ”asidik” özelliktedir.

Bazik olan sabunun, asidik olan sirke yada limon suyuyla aynı anda kullanılması tavsiye edilmiyor. Aslında her biri, ev temizliğinde etkili sonuçların çıkmasına neden olabilecek özellikte. Sabunla sirke bir araya geldiğinde ne oluyor peki? Sabun ve sirke direkt olarak karşılıklı tepkimeye giriyor ve birbirlerinin etkisini yok ediyorlar. Sirke sabunun, sabunlaşma sırasında yapısında taşıdığı yağa dönüşmesine neden oluyor. Sonuç olarak da ortaya pıhtılaşmış, bulanık, beyazımsı, yağlı bir şey çıkıyor. (bkz. lisa.drbronner)

Sabun kullanarak temizlik yapmak istediğinizde ayrı kullanın, sirkeyi ise musluk suyunuz sert ise oluşabilecek sabun kalıntılarını ortadan kaldırmak için yüzeye uygulayın. Daha önceki yazılarımda da belirmiştim, sirke mineral kalıntıları çıkartmada oldukça etkili.

Bu yazım için kullandığım kaynak olan lisa.drbronner’ı severek takip ediyorum. Kendisinin evde denediği sabun ve sirke karışımının resmini gördükten sonra ben de denemeye karar verdim. Çıkacak sonucu tahmin ettiğimden, kullanacağım sabun ve sirke miktarını çok az tuttum. Yaklaşık olarak bir çay kaşığı kadar, zeytinyağlı kalıp sabun kullanarak kendi yaptığım sıvı sabunun üstüne,

 1 çay kaşığı kadar sirke döktüm. Bakın ortaya ne çıkıyor!

Karışımın daha da yakından çekilmiş hali;

Sabun ve sirkeden oluşan bu karışımı ne kadar karıştırırsam karıştırayım, parça parça oluşumları ortadan kaldıramadım.

Asit baz tepkimesine verilebilecek bir örnekte karbonat ve limon karışımı. Karbonattan çok az tabağa koydum,

daha sonra üzerine bir kaç damla kadar limon sıktım,

oluşan köpükleri sizlerde görüyorsunuz. Aynı işlemleri karbonat ve sirkeyle de yaptım. Fakat köpük o kadar çabuk söndü ki, resim çekmek için bana zaman kalmadı :) (Konuyla ilgili ilk çektiğim resimlerin görüntü kalitesi kötü olduğu için, tekrar güncellemek istedim. Bu sefer sirke ve karbonat tepkimesini resmini çekme şansım oldu.)

 

Sonuç olarak sabun ve sirke karışımından ortaya tehlikeli bir şey çıkmayacağını ama etkisi olmayan bir temizleyici çıkacağını belirtmekte Lisa Bronner.  Ev yapımı temizleyiciler yapacağınızda paylaştığım bu bilginin işinizi kolaylaştıracağını umarım.

Not: Karbonat-limon ve karbonat-sirke karışımlarını örnek olarak vermemin nedeni; asidik ve bazik özellikteki bazı maddelerin tepkimeye girdiklerinde neye benzeyebileceğini göstermek içindi. Birbirleri üzerindeki etkiyi anlatmak için değil.

4 thoughts on “Bir deney: Sirke ve sabun karışırsa ne olur?

  1. Merhaba,ben dişlerimi karbonatla temizlerken biraz limon sıkıyordum,o halde bu dogru mu yada degil mı? Bunu bende videolardan izleyip uyguluyordum

    • süper bir soru. aslında basit diş macunu yazımda belirmiştim. karbonatla diş fırçaladıktan sonra bir süre asidik özellikteki gıdaların yenmemesi ve içilmemesi gerektiği belirtiliyor. limon da çok ilginç bir gıda, kendisi asidik özellikte ama besin olarak tükettikten sonra vücutta bazik özellik gösteriyormuş. sanırım sorunuza cevabım ”araştırmaya devam” şeklinde olacak.

      Ayrıca bir not daha, karbonat ve limonla ilgili bilgileri ben birbirlerinin etkisini sıfırlıyor anlamında vermedim. sadece tepkimeye girdiğinde neye benzediğini göstermek istedim :)

  2. ben de her türlü temizlikte doğal zeytin yağlı sabun kullanıyorum çok da memnunum. mutfak bezlerini de sabunla yıkıyorum hiç leke kalmıyor mis gibi kokuyorlar. sizlerin yazılarınızı okuduktan sonra evimde market ürünlerini yok etmeye başladım. oh ne rahatladım. o çamaşır suyu kokularından ne kadar zehirlenmişim. kendime acıyorum, iyi ki sizin yazılarınız okudum. teşekkür ederim bizlerle paylaştığınız için. emeğinize sağlık sizi okumaya devam .

Yorumlar kapalı.