Basit bulaşık deterjanı ve sıvı sabun yapımı

Görüntü0976
Elde yıkanan bulaşıklar için herhangi bir bulaşık deterjanı alıp kullanmaktansa, zeytinyağlı sabun kullanmayı denediğimden basit bulaşık deterjanı yazımda bahsetmiştim. Neden deterjan yerine sabun kullanıyorum?

Çünkü satılan deterjanların içindekiler kısmını anlamaya çalışmaktan, içindekiler kısmında yazanların zararları var mı yok mu diye internette araştırmaktan bazen bana fenalık geliyor (yılmak yok araştırmaya devam …). Sonuçta ben kimyacı değilim ki hangi kimyasal madde ne işe yarar, zararı var mıdır yok mudur bileyim.

İnternet öyle bir dünya ki, sizler de mutlaka şahit olmuşsunuzdur çok fazla çelişkili bilgiler var gibi geliyor bana. Ve ben doğru bilgiye ulaşmakta çok zorlandığımı hissediyorum bazen. Her ağızdan bir ses çıkıyor denir ya karmaşık durumlar için, işte internette araştırma yaptığım zamanlarda da bu durumu yaşıyorum maalesef. Konumuzla ilgili örnek vermek gerekirse eğer ”kostik” bunlardan bir tanesi. Yerli yabancı ne kadar kaynak okuduysam bir türlü fikir birliğine varıldığına ben şahit olamadım açıkçası. Kimi çok tehlikeli kostiksiz sabun kullanın diyor, bir başkası ise kostiksiz sabun mu olurmuş diyor. Ben de bu konuyla ilgili okuduklarımdan sonra bana mantıklı gelen sonucu kısaca sizlerle paylaşmak istiyorum.

Sabun yapımında temel girdiler su, yağ ve sabun bazıdır (sabun bazı=kostik). Koku ve renk veren maddeler tercihe bağlı olarak kullanılıyor. Sabun bazı iki çeşit; sodyum hidroksit (NaOH) ve potasyum hidroksit (KOH). Sodyum hidroksit katı sabunlarda, potasyum hidroksit ise sıvı sabunlarda kullanılıyor. Potasyum hidroksitin özelliğinden dolayı sıvı sabunlar katı sabunlara nazaran daha az suya ihtiyaç duyuyor köpürmek için. Ayrıca sabun yapımında eski yöntem olan kül suyu da kullanılabiliyor. Kül suyunun kostik olmadığından dolayı zararsız olduğuna dair bilgiler yer alsa da, bazı kaynaklar kül suyunun potasyum hidroksitten başka bir şey olmadığını belirtmektedirler.

Kostik yağın sabunlaşmasına neden olan bir kimyasal, sabun yapımında kullanılan miktar önemli. Az kullanılırsa yağ sabuna dönüşmez çok fazla kullanılırsa meydana gelen sabun ciltte yanmalara ve tahrişe neden olabilir. Yani sonuç olarak benim kostikten anladığım şudur; tek başına kullanıldığında cildi tahriş edebilecek düzeyde etkili bir madde ama sabun yapımında mutlaka doğru ölçülerde kullanılması gerekiyor. Doğru oranlarda yağ ve kostik kimyasal tepkimeye girdiğinde ,ortaya çıkan yeni maddede kostik artık kalmıyor.

Kostik hakkında kısaca bilgi verdikten sonra yazımın başındaki soruya tekrar dönebilirim. Çok fazla kimyasal girdi kullanılan deterjan yerine bana daha masum gelen sabunu kullanmayı tercih ediyorum . Zeytinyağlı sabun bulaşıkların temizlenmesinde oldukça etkili. Hatta şöyle bir faydasını daha gözlemledim; mutfak evyesinin yüzeyinde zamanla kararma olur ya hani ve bulaşık deterjanı pek işe yaramaz, bizlerde çamaşır suyu kullanmak zorunda kalırız, işte sabun kullanmaya başladığımdan bu yana evyem tertemiz. Bu deneyimi sizin de yaşamanızı öneririm.

Çok uzun yazı yazmayı tercih etmiyorum ama bu yazı biraz daha uzayacak gibi. Nedeni ise; hazır konu sabundan açılmışken geçenlerde denediğim bir tarifi ve sonuçlarını sizlere anlatmak istiyorum. Ne zamandır özellikle yabancı kaynaklarda katı sabundan sıvı sabunun nasıl yapıldığına dair yazılar okuyorum. Belkide çok ihtiyaç duymadığımdan böyle bir tarifi denemek için girişimde bulunmadım. Zehirsizev ‘de konuyla ilgili yazıyı okuduktan sonra denemeye karar verdim.

Sıvı sabun yapmak için sabunun rendelenmesi gerekiyor, bana sanki sabun rendelemek çok zor olur gibi gelmişti ama öyle olmuyor. Sabunu buzdolabında bir süre beklettim ki daha kolay rendelensin. İşe yarıyor ve çok kolay rendeliyorsunuz. Daha sonra rendelenen sabunu ben bir kavanoza koydum, üzerine sıcak su ekledim ve sabun parçacıkları kalmayacak şekilde ara ara karıştırdım. Çok kolay bir şekilde sabun sıvı hale geliyor. Bu aşamadan sonra sıvı sabunu ikiye ayırdım deney yapmak için. Bir kısmına hiç dokunmadım ertesi sabaha kadar. Sonuçta ortaya kıvamlı bir sıvı sabun çıkıyor. Sıvı sabundan ayırdığım ikinci kısma ise sıcakken karbonat ekledim ve karıştırdım. Karbonatı ekleme nedenim, sıvı sabunun kıvamını artırmak ve karbonatın temizleme ve suyu yumuşatma özelliğinden faydalanmak. Bu karışımı bir gün beklettikten sonra ise ortaya oldukça kıvamlı ve bulaşık temizlemede etkili bir karışım elde ettim.

kavanozun içinde rendelenmiş sabun var

Rendelenmiş sabunun üzerine sıcak su eklenip karıştırıldıktan sonra

Rendelenmiş sabunun üzerine sıcak su eklenip karıştırıldıktan sonra

karbonat eklendikten sonra bu hale geliyor

karbonat eklendikten sonra bu hale geliyor

Yaptığım sıvı sabun için kullandığım ölçüler ise;

* 1 su bardağı zeytinyağlı sabun rendesi

* 2 su bardağı su

* 1 tatlı kaşığı karbonat

Sıvı sabunun kıvamı kullanacağınız su miktarı ile artırılıp azaltılabiliyor. Kalıp sabun dışında sıvı sabunda bulundurmak istiyorsanız evinizde, marketten almak yerine evinizde yapabileceğiniz iyi bir alternatif olabilir. Temizlik esnasında yaptığınız sıvı sabundan ne kadar kullanacağınızı belirlemekte zorluk yaşayabilirsiniz çünkü köpürme neredeyse hiç gerçekleşmiyor. Ben bir daha sıvı sabun yapar mıyım; sıvı el sabunu dışında yapmam sanırım. Kalıp sabun duşta, saç yıkarken yada bulaşıklarda fazlasıyla işimi görüyor çünkü.

Not 1: Alacağınız sabunun içindekiler kısmına dikkatle bakın. Zeytinyağı, sabun bazı ve su dışında çok fazla girdinin yer almasına gerek yok. Ayrıca tekrar hatırlatmak isterim; zeytinyağlı sabunun açık renk olması kıymetli.

Not 2: Kalıp sabunları bir süre kullandıktan sonra artık rahatlıkla kullanılamayacak kadar küçüldüğü zaman sıvı sabun yapıp değerlendirebilirsiniz.

Ekoloji magazin sitesinde ” zeytinyağı sabunun öyküsü ” adlı çok güzel bir yazı var, okumanızı tavsiye ederim.

Güncelleme: Elde yıkanan bulaşıklarda deterjan yerine kalıp sabun kullanımıyla ilgili güncel yazım için tıklayınız.

13 thoughts on “Basit bulaşık deterjanı ve sıvı sabun yapımı

  1. Yazilarinizi ilgiyle takip ediyorum, sayenizde mutfagim ve banyom kimya laboratuarina dondu!! ne kadar cok sey varmis hayatimizda hic soru sormadan kabullendigimiz?! Dusunuyorumda, yazilarinizdan bana yansiyan en onemli sey bu aslinda, ne kadar cok seyi onyargili bir bicimde kabulleniyoruz! bu marka, bu kurum, bu bilim adami, doktorlar…. sunlari sunlari mutlaka dogru yaparlar bizleri kandirmazlar… kendimizi ve tum birikimimizi hic sorgulmadan teslim ediyoruz, ve surec boyuncada hic sorgulamiyoruz, ne ilginc degilmi??? bizler kendimize kiymet vermezsek ve soru sormaya baslamazsak bizlerin sagligi ve tertemiz birikimleri uzerinden gecinen ve bizleri hic umursamadan karar alanlar hep olacaktir….!

    • Hangi konuyla ilgili olursa olsun farketmez, biz insanlara düşene görev çok okumak çok araştırmak ve sorular sormaktır. Bu şekilde yaşamak, önce kendimize sonrada sevdiklerimize karşı bir sorumluluğumuzdur bana göre.

  2. sıvı sabun yapmak hiç aklıma gelmemişti yazınızı görene kadar, deneyeceğim, teşekkürler paylaşım için..

    • sıvı sabun yapmak fikri çok uzun zamandır aklımdaydı. iyiki de denemişim çünkü hem yapması çok kolay hem de ortaya temizleyici anlamında güzel bir ürün çıkıyor. içinde deterjan olan sıvı sabunları almaya hiç ama hiç gerek yok.

  3. tavsiyenize uydum sivi sabun yapmak icin girisimlere basladim, umarim memnun kalirim…

  4. . Ben de uzun yıllardır evde kendi yaptığım ürünler kullanıyorum. Yaklaşık bir yedi yıldır marketlerin deterjan bölümlerine uğramıyorum. Yedi yıl öncesinden ağır astım hastasıyken şu an hiç ilaç kullanmadan gayet sağlıklı bir şekilde hayatıma devam edebiliyorum. Sabun konusunda bir uygulamamı sizinle paylaşmak isterim. Sabun rendesine, daha önce içinde değişik bitki ve baharatlar kaynattığım ve süzdüğüm kaynar suyu ekliyorum sonuç çok daha iyi oluyor. Favori karışımım ise yeşil elma kabuğu ve kabuk tarçını birlikte kaynattığım sudur. Bu suyla sabun rendesini erittiğimde koku harika oluyor. Böylece bazı bitkilerin faydalı özelliklerinden de yararlanmış oluyorum. Antibakteriyel bir özelliği olmasını istediğimde, biberiye yada kekik suyu kullanıyorum.

    • önerileriniz için teşekkür ederim. ilk fırsatta deneyeceğim. en son yaptığım sıvı sabunun içine lavanta yağı damlatmıştım ama sonuçtan pek de memnun kalmamıştım.

      • Lavantayı yağ olarak değil de, bir tutam kuru lavantayı biraz suda (içme suyu) kaynatıp, bu suyu kullandığınızda hem antiseptik hem de hoş kokulu bir sıvı sabun elde ediyorsunuz. Bu da yine uyguladığım ve memnun kaldığım bir tarif.

      • teşekkür ederim :)
        bahsettiğiniz yöntemle de yapmayı denedim ama sanırım lavantasını az kullandım. çünkü istediğim lavanta kokusuna ulaşamamıştım…

  5. Evet, sanırım lavantası az gelmiş olabilir. Zira bunu uyguladığımda sabunum oldukça yoğun lavanta kokuyor. Şu an kabuk tarçın+elma kabuğu ile hazırladığım sıvı sabunumu kullanıyorum. Bittiğinde tekrar lavantalısını yapmayı düşünüyorum.

  6. Merhaba, size bir e-posta göndermek istedim ancak adresiniz geçersiz görünüyor. Bu durumda başarılı olamadım. Bilgilendirirseniz sevinirim. Teşekkürler.

    • merhaba,
      mail adresim “basityasamseruvenim@gmail.com”. aktif olarak olarak kullandığım bir mail adresi bu.

Yorumlar kapalı.