Basit bulaşık makinesi deterjanı

Görüntü0972

 

Yediğimiz gıdalarla en çok temas halinde olan eşyaları çoğunlukla bulaşık makinesinde yıkıyoruz. Eğer yıkama aşamasında kullanılan bu kimyasalları kontrol edemezsem, sağlığımız açısından bir şeyleri yanlış yapıyormuşum hissine kapılıyorum.

Basit bulaşık makinesi kokusu yazımda, koku için herhangi bir ürün satın almadığımdan, onun yerine limon kullandığımdan bahsetmiştim. Koruyucu katkılı sirke yazımda da parlatıcı yerine alternatif olarak sirkeyi önermiştim.

Sirke ve limon denemelerinden çok memnun kalmıştım ama asıl probleme çare bulamıyordum. Bulaşık makinesi deterjanını evde nasıl yapabilirdim? Bu konuyla ilgili olarak çok araştırdım. Çok diyorsam şöyle izah edeyim, sık kullanılanlar sayfamda konuyla ilgili 50’ye yakın kaynak rahat vardır. Her bir kaynağı ayrı bir merakla okuyordum; acaba nasıl bir tarif verecek, tarifin sonunda sonuçtan bahsedecek mi vs. diye.

Öncelikle; tarifin sonuçlarını paylaşmayan kaynakları dikkate almakla beraber, bu kaynakların önerdiklerini deneyip denememekte tereddüt ediyordum. Sonuç paylaşan tariflerde ise çoğunlukla hüsran vardı. Şunu da mutlaka belirtmem lazım; anladığım kadarıyla ev temizliği ile ilgili bir çok ürüne alternatif olacak şekilde ev yapımı olanlar yapılabilmekte fakat bulaşık makinesi deterjanı yapılabilme olasılığı daha düşük gibi.

Benim bulaşık makinesi deterjanıyla ilgili yaşadığım ve paylaşacağım pek bir serüvenim yok açıkçası. Okuduklarım neticesinde gördüğüm tablo şöyleydi; deterjan tarifini deniyorsa eğer yazar, sonunda ya bulaşıklarda sıkıntı yaşanıyordu yada makinenin kendisinde. İkinci seçeneğin gerçekleşme ihtimali de beni endişelendirdi. Bende şöyle bir çözüm bulmuştum, deterjanı az kullanmak. Tam dolu bulaşık makinesinin deterjan gözüne, 1 tatlı kaşığından daha az jel bulaşık makinesi deterjanı koymak bile yetiyordu. Hatta daha az koyup da sonuca ulaştığım zamanlar olmuştur. Size de denemenizi tavsiye ederim. Peki konuyla ilgili söyleyeceklerim bunlardan mı ibaret? Maalesef hayır. Neden anlamadım ama bu yazı tahmin ettiğimden de uzun olacak gibi duruyor sanki :)

Eşimle yakın bir zamanda geçen diyaloğumuzdan bahsedersem eğer konu daha net anlaşılacak sanki.

SAHNE: mutfak

OYUNCULAR: eşim ve ben

Eşim bulaşık makinesinin kapağını açmış, büyük bir titizlik örneği göstermek istercesine, yavaş yavaş makinenin içindekileri yerlerine yerleştirmektedir. Sonra sahneye ben adım atarım. Yüzümde şaşkın bir ifade vardır.

Ben: Bulaşık makinesini ne zaman çalıştırdın?
Eşim: Ben çalıştırmadım ki! Sen ne zaman çalıştırdın?

Ben: Ben de çalıştırmadım. Eee nasıl yani kirli bulaşıkları mı çıkardın şimdi sen makineden?
Eşim: Yaa kirli olsa ben niye çıkartayım. Gel de bak …

Bundan sonrası tam bir komedi oldu. Makinedekiler kirli miydi temiz miydi, bunun araştırmasına girdik. Bardaklardaki lekeler sağolsun işimizi kolaylaştırdı. Şimdi efendim olay şu aslında. Ben bulaşık makinesine, artık itiraf edip kabul etmem gerekiyor ki bulaşıkları neredeyse temizleyip koyuyorum. Daha önceleri de bu tarz karışıklıklar yaşamıştık eşimle. En son böyle bir şey olduğunda ise bir dakika, ben neden deterjan kullanıyorum acaba dedim kendi kendime. Evet, ben neden deterjan kullanıyorum ki hiç gerek yok. Bulaşıkları, kirler yüzeyde kalmayacak şekilde temizleyip öyle koyuyordum makineye. Sonra fark ettim ki bu işlem için su israfında bulunuyorum. Bunu önlemek içinde, çok uzun zamandır annemin yaptığı yöntemi ben de yakın zamanda uygulamaya başladım.

Uygulama kısaca şu şekilde. Musluğu açmak yerine, su israfında bulunmamak için küçük bir kaba (yada siz büyük de tercih edebilirsiniz ama hiç gerek yok) az sıcak su koyulur. Sonra makineye girecek olan tabak ,bardak her neyse sıcak suya batırılmış sünger yardımıyla temizlenir ve işlem bittikten sonra makineye yerleştirilir.

Peki deterjan gözüne ne koymaya başladım? Aslında hiç birşey koymasam da olur gibi ama içim rahat etmeyecek biliyorum. Bende şöyle bir çözüm buldum, mutfak evyesini vs. temizlemek için karbonat kullanıyordum, temizleyici özelliğine şahit oldum yani. Neden makineye koymayayım ki dedim kendime. Son iki seferdir bu şekilde yıkıyorum. Sonuç mükemmel … Reklam sloganı gibi oldu değil mi? Sonuç mükemmel mi değil mi bilemem ama temiz olduğuna eminim. Bu da benim için yeterli.

(Mutfak dolabımda 2 tane bulaşık makinesi deterjanı vardı, onlara ne oldu peki? Evde diğer kullanmadığım, görmeye bile dayanamadığım temizleyicilerin olduğu kutunun içindeki yerlerini aldılar :))

Güncelleme: Bulaşık makinemin deterjan gözüne 1 silme tatlı kaşığı kadar karbonat koyuyorum. Bu miktar bulaşıkların temiz çıkması için bana yeterli oluyor. Siz de kendi ölçünüzü belirleyebilirsiniz. Eğer daha çok koymayı tercih ederseniz ve koku olarak da limon kullanıyorsanız, yıkama sırasında makinenin kapağını açıp baktığınızda alt kısımda çok az köpük gözlemleyebilirsiniz. Köpüğün nedeni ise limon ve karbonatın tepkimeye girmesinden kaynaklanmaktadır.

Güncelleme (2): Konuyla ilgili ”basit bulaşık makinesi deterjanı (2)” yeni yazımı okuyabilirsiniz.

12 thoughts on “Basit bulaşık makinesi deterjanı

  1. çok güzel anlatmışsınız, bazen bende makineyı açtığımda acaba yıkanmışlar mıydı diye sorduğum oluyor:) bulaşıkları yerleştirirken sanırım yeterince temizliyoruz, Karbonat makinede tamamen eriyor mu? Arap sabunu kullanıp makineyi bozanları duydumda:)

    • Karbonatı çok az sıcak suda karıştırırsanız eğer tamamen eridiğine şahit oluyorsunuz. Bulaşık makinesinde de tamamen eridiğine eminim. Arap sabununu bende duydum ama olumsuzluğun nedeni, tamamen sabun (deterjan değil) özelliğine sahip olmasından ve sert suyla temasında ortaya kalıntı çıkarmasından kaynaklanmakta….

  2. araştırmalarınızı paylaştığınız için teşekkür ediyorum .ayrıca tasarruf örneğinize de katılıyorum. her konuda bilinçli olmak lazım, doğayı korumak adına güzel tavsiye.
    ben dişlerimi kabonatla fırçalıyorum tavsiye ederim

  3. yazınız o kadar cana yakın olmuş ki bitmesini hiç istemedim… kendimi sizin mutfağınızda buldum bir an :)))çok güzel ve akıcı bir yazım diliniz var :) keyifle okuyorum sizi.

  4. ah bu anneler yokmu :))) hep çözüm onlarda! karbonatla ben de deneyeceğim diş fırcalamayı. aslında bır kaç kere dişlerim beyazlasın diye ön dişlerime yapmıştım ama bakalım bır tamamen fırçalamayı deneyeyim :-) her YAzınızda sizden yeni güzel fikirler öğreniyorum :)

  5. Denedim ben karbonatı, bunun belli ölçüsü var mı;
    Benim makinada köpürme oldu. Sanki şampuanla yıkanmış gibi.???
    Teşekkürler.

    • Ev yapımı ürünlerde tarifleri düzenlemek birazda bize kalıyor. siz makinenizde ne kadar kullandınız? Koku olarak limon kullanıyor musunuz? Limonla karbonat tepkimeye girdiğinde köpürme yapar çünkü. ama bulaşık makinesinin içinde gözlemleyebileceğiniz köpük miktarı aslında ya hiç olmamalı yada çok az olmalı bence.

Yorumlar kapalı.